lördag 13 mars 2010

Hemslöjden som varumärke, kan det vara något?


Det pågår nu ett arbete med att lansera hemslöjden som varumärke. Det kan låta lite märkligt. Hemslöjden har ju funnits under ett sekel och varumärke känns mera företagsmässigt.

Men vad är ett varumärke? Det är något som man känner igen och vet vad det står för. IKEA och deras logga är här ett bra exempel. Hemslöjden saknar något motsvarande och det är det som vi nu vill ändra på.

Under torsdagen så var vi i sydlänen, Blekinge, Skåne och Halland på konferens om Hemslöjden som kommunikations- plattform. Motsvarande konferens ska hållas för landets övriga län.

Stor uppslutning bland sydlänen, Kulturen i Lund.

I korthet handlade mötet om hemslöjdens värden och hur vi ska nå ut. Låter kanske enkelt men Hemslöjden består av så många olika aktörer, föreningar, konsulenter, slöjdare, butiker och så vidare. Det behövs ett gemensamt budskap, något som alla kan stå bakom.

Så vad står Hemslöjden för? Det finns en kinesisk förbannelse som lyder "Må du leva i spännande tider.". Det är något som väldigt många gör idag. Se på den osäkerhet vad gäller jobb, miljö och framtid. Hemslöjden står i konstrast för något stabilt, kontinuerligt och traditionellt.

Hemslöjden har alltså något att ge. Den finns har funnits och kommer att finnas. Den är hållbar i vårt förändliga samhälle. Att vara kreativ är nyttigt, glädjande och hälsosamt.

Hur ska vi då nå ut? Ja, det är en svår fråga. I grunden handlar det om att synas mera. Under möter framkom fler idéer:
  • I del län ges nyblivna mammor en påse med saker att göra under mammaledigheten. Hemslöjden borde finnas med i den påsen. Fast var är då pappan, får inte han vara med?
  • Att finnas på platser där människor naturligt samlas. Flygplatser, perronger och på tåg. Strandsatta tågresenärer nämndes här.
  • Studentkåren och hemslöjden, kan de göra något för varandra?

Du som läser detta är varmt välkommen att tycka till. Vad tycker du att hemslöjden står för och hur ska vi nå ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar